スパムメールにご用心!

今朝、アメリカの友人から、次のようなメールが来ました。

Hi,
Apologies for having to reach out to you like this,
but I made a quick trip to London,United Kingdom
and had my bag stolen from me with my passport and credit cards in it.
The embassy is willing to help by authorizing me to fly without my passport,
I just have to pay for a ticket and settle Hotel bills.
Unfortunately, I can't have access to funds without my credit card,
I've made contact with my bank but they need more time
to come up with a new one.
I was thinking of asking you to lend me some quick funds
that I can give back as soon as I get in.
I really need to be on the next available flight.

I can forward you details on how you can get money to me.
You can reach me via email or the hotel's help desk,
+44×××57498××. I hope to hear from you soon.

Thanks
○○○○○(友人の名前)

人の良い私、実は、初めは信じてしまいました。
送信されたのが、アメリカでは夜中の時間だったから、
日本の私のところにhelpが来たのかと思って。

ところが、送信者のアドレスを良~く見ると、
友人のメールアドレスと、一文字だけ違っているのを発見。
gmail.comが、ymail.comとなっていました。

まさか!とは思いつつ、友人に国際電話。
もちろん友人はイギリスなんかに行ってはいなくて、
無事!でした。 信じてた私は心底ほっとしたことを白状します。ハイ。
その友人、その日は他にも何人もの友達からの電話で、
自分の名前をカタったスパムのことを知らされていて、
辟易した様子でした。

まあ、思いもかけず、久しぶりで声が聞けたのは良かったけどね。

振り込め詐欺も、手口が巧妙化しているそうですが、
私もひっかかるところだった・・・ という、怖~いお話でした。
皆さんも、ご用心下さいね。
[PR]

by cembalonko | 2011-01-25 23:18 | 日々のいろいろ | Comments(0)